Ontdek tijdens deze studiedag wat AI betekent voor het onderwijs. Je verdiept je in achtergrond en techniek en ervaar door zelf te experimenteren, ethische vragen te stellen en implicaties voor onderwijs te bespreken. Onder leiding van Erik Boeschoten biedt de dag kennis, praktijkgerichte voorbeelden en ruimte om ervaringen en vragen te delen. Zo helpt de studiedag scholen bewust en doordacht positie te bepalen in een tijd waarin AI steeds meer invloed krijgt.
Verdiep je in de achtergrond en techniek
Ervaar mogelijkheden; spelen met AI
Filosofeer over de ethische kant; wat zijn implicaties?
Artificiële intelligentie is hot, spannend en opkomend. In alle sectoren is AI een trending topic; zowel in het bedrijfsleven als in de publieke sector. Vanuit verschillende hoeken lijkt het een grote belofte, maar we moeten eerlijk zijn, op implicaties van brede inzet van AI is nog weinig zicht en de technologische ontwikkeling staat in de kinderschoenen, evenals onderzoeken naar effecten op leren of werken.
Toch ontkomen scholen er niet aan zich op een manier te verhouden tot AI. Het gebruik door leerlingen, ouders en leraren dwingt scholen om standpunten in te nemen over het gebruik van AI-toepassingen en om er indien gewenst op een effectieve manier gebruik van te maken.
Onderwijs Maak Je Samen organiseert in het voorjaar van 2026 een reeks studiedagen voor onderwijsprofessionals specifiek gericht op AI. Deze dag wordt verzorgd door Erik Boeschoten, mede-eigenaar van Onderwijs Maak Je Samen en projectleider van ons softwareteam. Tijdens deze dag is er, naast ervaren en kennis opdoen, volop de mogelijkheid om vragen te stellen en te leren van elkaars (eerste) ervaringen met het toepassen van AI in de eigen praktijk én een genuanceerd gesprek over de implicaties.
De dag kent de volgende opbouw:
We behandelen de theoretische achtergrond van de techniek en geven antwoord op vragen zoals wat is AI nu precies? Welke vormen voor AI zijn er? Wat zijn Large Language Models waarvan bijvoorbeeld ChatGPT gebruikmaakt? Wat is Machine Learning? Hoe wordt AI ontwikkeld? Welke toepassingsgebieden zijn er voor AI en welke daarvan zijn relevant voor onderwijs?
We bespreken onderwijskundige en maatschappelijke implicaties van de inzet van AI binnen scholen. Ook komen vraagstukken aan bod zoals wat betekent AI voor onze toetsvormen, voor de rol van de leraar en de positie van kennis en vaardigheden in het AI-tijdperk.
Om gevoel te krijgen bij waartoe AI op dit moment in staat is en te ervaren wat AI kan betekenen voor werk of leren gaan we in spelvorm een breed spectrum aan AI-toepassingen verkennen aan de hand van praktijkonderwerpen zoals: toetsen, nakijken, feedback, lesontwerp of praktische ondersteuning in je taken als schoolleider.
De volgende stap in beleidsvorming en toepassing
Schoolleiders, bestuurders en kwaliteitsmedewerkers
Na afloop ontvang je van ons twee producten:
1) Het AI spel voor jouw team om spelenderwijs ervaringen op te doen met de toepassingen van AI
2) De tafel van 10 voor AI-beleid; 10 vragen en toetsstenen voor de ontwikkeling van AI-beleid voor jouw organisatie