Leergang Onderwijskwaliteit maak je samen

leergangTerug naar
overzicht

Onderwijskwaliteit maak je samen! Toch is het vaak iets waar je als schoolleider in je eentje de verantwoordelijkheid voor krijgt. In deze leergang laat je je inspireren door de nieuwste invalshoeken rond SAMEN werken aan onderwijskwaliteit en een kwaliteitscultuur ontwikkelen. Je krijgt tools om het werken aan en het verantwoorden van onderwijskwaliteit op een eigentijdse manier in te richten en om hiermee aan de slag te gaan in jouw praktijk.  

Data & aanmelden

start 01-10-2025
OMJS, Helmond
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Inhoud - Leergang Onderwijskwaliteit maak je samen

Samen bouwen aan duurzame onderwijskwaliteit


Wil jij onderwijskwaliteit écht samen met je team vormgeven? In deze leergang werk je aan een toekomstbestendige aanpak voor kwaliteitsontwikkeling binnen jouw school. Je laat je inspireren door actuele inzichten en vertaalt deze naar je eigen praktijk.


In vier thematische dagen ontwikkel je een concreet plan van aanpak en leer je hoe je met jouw team kunt sturen op kwaliteit – niet als individuele taak, maar als gedeelde verantwoordelijkheid. Je versterkt je leiderschapsrol, verdiept je visie en bouwt tegelijk aan een netwerk van collega-schoolleiders die net als jij werk willen maken van duurzame schoolontwikkeling.


De leergang levert je niet alleen nieuwe inzichten en praktische tools op, maar ook 35 herregistratiepunten bij het Schoolleidersregister PO (SRPO).

Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO met een herregistratie waarde van 35 punten gekoppeld aan de thema’s: Kwaliteitsmanagement, Onderzoeksmatig werken, Professionele leergemeenschappen en Transparantie en verantwoording. (SBU 96).

  • De basis op orde
  • De mooiste weg
  • Kwaliteit door gespreid leiderschap (2019, A. Ros)
  • Schoolleiders die in hun school aan de slag willen met permanente kwaliteitsontwikkeling en een kwaliteitscultuur nastreven.
  • Je sluit af met een goed doordacht plan van aanpak voor het samen werken aan kwaliteit in jouw organisatie.
  • Je bent geïnspireerd door de laatste inzichten, zoals het concept werken aan onderwijskwaliteit via gespreid leiderschap.
  • Je weet hoe je de gewenste situatie kunt bereiken, zodat werken aan kwaliteit iets wordt van jou en de hele school samen.
  • Je bouwt mee aan een mooi netwerk van collega-schoolleiders, die net als jij met dit thema bezig zijn.
  • Na afronding kun je je laten herregistreren bij het schoolleidersregister (SRPO) en krijg je voor deze activiteit 35 punten toegekend.
Dag 1 
Na een stevig college over onderwijskwaliteit door de jaren heen, de oorsprong, de ontwikkeling en de toekomstige richting, leg je de inzichten naast je dagelijkse praktijk en kun je een verandervraag gaan stellen. Deze vraag ga je beantwoorden in deze leergang, zodat je toekomstbestendige keuzes voor jouw organisatie kunt gaan maken.

Dag 2
Permanente kwaliteitsontwikkeling vraagt om een lerende en onderzoekende houding van alle medewerkers. Leiding nemen behoort ook tot het nieuwe repertoire van al jouw teamleden. Tijdens deze dag staat het werken in en aan een kwaliteitscultuur centraal.

Dag 3
Om de organisatie klaar te maken voor de gewenste richting als het gaat om het permanent werken aan kwaliteit, is een stuk veranderkunst van jou als leidinggevende gewenst. Daarnaast maak je tijdens deze dag keuzes rond het verantwoorden van jullie onderwijskwaliteit op geheel eigen(tijdse) wijze. 

Dag 4
Samen zorgdragen voor kwaliteit gaat soms ook tegen oude overtuigingen in. Tijdens deze laatste dag maken we tijd om om te leren gaan met moraliteit en ethiek rondom het thema kwaliteit, veranderen en verantwoorden. Tot slot laat je in een posterpresentatie je voorgenomen stappen nog voorzien van feed forward door de docent en de groep. Zo kun jij opgeladen verder om onderwijskwaliteit SAMEN in jouw organisatie te maken!

“Henk vertelt heel duidelijk, maakt complexe info heel simpel en direct toepasbaar. Dat is heel prettig. Ik kwam vanuit een andere hoek (niet onderwijs) en Henk heeft ervoor gezorgd dat het ook voor mij zinvol was.”


“Met een fijne gemêleerde groep ingezoomd op kwaliteitszorg. Naast wat theorie zijn we vooral aan het denken gezet. Dit heb ik als waardevol ervaren.”


“Goede opbouw en inhoud. Fijne koppeling van theorie aan de praktijk. Uitwisseling tussen deelnemers over ervaring in de praktijk. De inhoud en inzichten zijn direct in de eigen werkomgeving toepasbaar. De afwisseling theorie en zelf aan de slag tijdens de lesdagen. Goede en fijne sfeer! Henk heeft veel ervaring en kennis van de leerstof.”

Voor het ontvangen van het certificaat voor de herregistratie dient voldaan te zijn aan de aanwezigheidsverplichting (80%).

Mocht je wegens omstandigheden niet in de gelegenheid zijn om binnen de gestelde periode aan deze norm te voldoen, dan kun je je aanmelden voor een nieuwe groep binnen deze leergang. Hiervoor geldt dan wederom een aanwezigheidsverplichting van 80%.

Data & aanmelden

start 01-10-2025
OMJS, Helmond
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Adviseur(s)

Inclusief

Afbeelding van De basis op orde
De basis op orde
Afbeelding van De mooiste weg
De mooiste weg