Effectief leiderschap begint met inzicht in menselijk gedrag. In deze leergang leer je hoe onbewuste processen en groepsdynamiek invloed hebben op samenwerking en verandering. Je ontwikkelt vaardigheden om gedragspatronen te doorgronden, groepsprocessen te sturen en een veilige werkomgeving te bevorderen. Met praktische inzichten en reflectie versterk je je leiderschap en krijg je meer grip op gedrag in jouw schoolorganisatie.
Psychodynamiek is een benadering van de psychologie die de nadruk legt op het systematisch bestuderen van het actieve krachtenspel waar we ons grotendeels niet van bewust zijn. Het zijn de psychologische drijfveren en krachten die menselijk gedrag en persoonlijkheid verklaren. Meer kennis over psychodynamiek geeft meer inzicht in de drijfveren van jouw team en hoe je deze positief kunt beïnvloeden. Je krijgt als leider meer grip op gedrag.
In de leergang ‘grip op gedrag’ reflecteer je:
Deze leergang biedt je niet alleen theoretische inzichten, maar ook concrete handvatten om bewuster en effectiever leiding te geven. Door meer grip te krijgen op de onderliggende dynamieken in je team, kun je een sterkere en veerkrachtigere schoolcultuur creëren.
Ben je klaar om je leiderschap naar een dieper niveau te tillen? Schrijf je in en ontdek hoe psychodynamisch leiderschap jou en je team vooruithelpt.
Deze leergang bestaat uit vier opeenvolgende delen, waarbij je steeds meer inzicht krijgt in psychodynamiek en de invloed hiervan op je eigen leiderschap, je team en de organisatie. Elke module combineert theoretische verdieping met praktische toepassing in je eigen werksituatie.
In dit deel maak je kennis met de basisprincipes van psychoanalyse en psychodynamiek en leer je hoe deze invloed hebben op jouw leiderschap. Daarnaast ontwikkel je vaardigheden om intervisie effectief te organiseren en te begeleiden met behulp van de Organisatie Rol Analyse-methodiek.
Aan bod komen:
In dit deel ga je dieper in op hoe jij en je team omgaan met tegenslagen, hoe coping- en afweermechanismen werken en hoe deze invloed hebben op samenwerking en teamontwikkeling.
Theoretische verdieping:
Praktische toepassing:
Een veilige werkomgeving is essentieel voor duurzame onderwijskwaliteit. In dit deel onderzoek je hoe je in complexe situaties veiligheid kunt waarborgen, hoe groepsdynamiek werkt en hoe onbewuste aannames een rol spelen in leiderschap en samenwerking.
Theoretische verdieping:
Praktische toepassing:
Het laatste deel richt zich op hoe je als schoolleider jezelf autoriseert, effectief je rol inneemt en een veilige omgeving creëert waarin ontwikkeling mogelijk is.
Theoretische verdieping:
Praktische toepassing: