Leergang Grip op gedrag

leergangTerug naar
overzicht

Effectief leiderschap begint met inzicht in menselijk gedrag. In deze leergang leer je hoe onbewuste processen en groepsdynamiek invloed hebben op samenwerking en verandering. Je ontwikkelt vaardigheden om gedragspatronen te doorgronden, groepsprocessen te sturen en een veilige werkomgeving te bevorderen. Met praktische inzichten en reflectie versterk je je leiderschap en krijg je meer grip op gedrag in jouw schoolorganisatie.

Data & aanmelden

start 22-01-2026
OMJS, Helmond
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Inhoud - Leergang Grip op gedrag

Psychodynamiek is een benadering van de psychologie die de nadruk legt op het systematisch bestuderen van het actieve krachtenspel waar we ons grotendeels niet van bewust zijn. Het zijn de psychologische drijfveren en krachten die menselijk gedrag en persoonlijkheid verklaren. Meer kennis over psychodynamiek geeft meer inzicht in de drijfveren van jouw team en hoe je deze positief kunt beïnvloeden. Je krijgt als leider meer grip op gedrag.


In de leergang ‘grip op gedrag’ reflecteer je:

  1. op je eigen rol als leider;
  2. op de onderstroom in je eigen werk met behulp van inzichten uit de psychoanalyse;
  3. op je eigen rolneming en die van anderen met behulp van inzichten uit de psychodynamiek.


Deze leergang biedt je niet alleen theoretische inzichten, maar ook concrete handvatten om bewuster en effectiever leiding te geven. Door meer grip te krijgen op de onderliggende dynamieken in je team, kun je een sterkere en veerkrachtigere schoolcultuur creëren.


Ben je klaar om je leiderschap naar een dieper niveau te tillen? Schrijf je in en ontdek hoe psychodynamisch leiderschap jou en je team vooruithelpt.

  1. Leraren
  2. Schoolleiders
  1. Je kunt de basisprincipes van psychoanalyse en psychodynamiek toepassen in jouw leiderschap.
  2. Je kunt intervisie organiseren en begeleiden volgens de Organisatie Rol Analyse-methodiek.
  3. Je kunt de onderstroom in samenwerking en teamontwikkeling herkennen en duiden.
  4. Je kunt jouw eigen coping- en afweermechanismen analyseren en bewust inzetten.
  5. Je kunt een veilige werkomgeving creëren binnen complexe contexten.
  6. Je kunt groepsdynamiek herkennen en beïnvloeden.
  7. Je kunt reflecteren op onbewuste aannames en de impact hiervan op leiderschap.
  8. Je kunt jouw eigen rolneming en die van anderen te analyseren en hierop te sturen.
  9. Je bent in staat om psychologische veiligheid binnen je team te bevorderen.
  10. Je bent in staat om jouw inzichten over psychodynamiek en leiderschap te vertalen naar je eigen praktijk.

Deze leergang bestaat uit vier opeenvolgende delen, waarbij je steeds meer inzicht krijgt in psychodynamiek en de invloed hiervan op je eigen leiderschap, je team en de organisatie. Elke module combineert theoretische verdieping met praktische toepassing in je eigen werksituatie.


Deel 1 - Inzicht in psychodynamiek en Organisatie Rol Analyse

In dit deel maak je kennis met de basisprincipes van psychoanalyse en psychodynamiek en leer je hoe deze invloed hebben op jouw leiderschap. Daarnaast ontwikkel je vaardigheden om intervisie effectief te organiseren en te begeleiden met behulp van de Organisatie Rol Analyse-methodiek.


Aan bod komen:

  1. basiskennis over psychoanalyse en psychodynamiek;
  2. inzicht in de Organisatie Rol Analyse-methodiek;
  3. vaardigheid in het organiseren en begeleiden van intervisie;
  4. reflectie op de eigen rolopvatting als schoolleider;
  5. actieve deelname aan gesprekken en kennisuitwisseling;
  6. organiseren en analyseren van een intervisiebijeenkomst binnen de eigen school;
  7. opstellen van een reflectieverslag waarin theorie en praktijk worden verbonden.


Deel 2 - Coping, afweer en de onderstroom in samenwerking

In dit deel ga je dieper in op hoe jij en je team omgaan met tegenslagen, hoe coping- en afweermechanismen werken en hoe deze invloed hebben op samenwerking en teamontwikkeling.


Theoretische verdieping:

  1. inzicht in begrippen als ego-opbouw, innerlijke conflicten, coping en afweer;
  2. bewustwording van je eigen copingstijl en de invloed hiervan op je team;
  3. kennis van onderstromen in samenwerking en teamontwikkeling;
  4. inzicht in hechting, secure base en basic trust in organisaties.


Praktische toepassing:

  1. actieve deelname aan groepsgesprekken en reflectie op eigen copingstijl;
  2. inzicht delen over onderstromen in samenwerking binnen de eigen werksituatie;
  3. opstellen van een reflectieverslag over de onderstroom in een team.


Deel 3 - Veiligheid, groepsdynamiek en onbewuste aannames

Een veilige werkomgeving is essentieel voor duurzame onderwijskwaliteit. In dit deel onderzoek je hoe je in complexe situaties veiligheid kunt waarborgen, hoe groepsdynamiek werkt en hoe onbewuste aannames een rol spelen in leiderschap en samenwerking.


Theoretische verdieping:

  1. inzicht in het creëren van een veilige werkomgeving binnen complexe contexten;
  2. herkennen en beïnvloeden van groepsdynamiek;
  3. reflectie op eigen onbewuste aannames en de invloed hiervan op leiderschap;
  4. basiskennis van psychologische modellen en stoornissen in een werkomgeving.


Praktische toepassing:

  1. analyseren van een complexe werksituatie met een werkgroep;
  2. reflecteren op onbewuste aannames en de impact hiervan op de werkomgeving;
  3. presenteren van inzichten over groepsdynamiek binnen de eigen werksituatie.


Deel 4 - Zelfautorisatie, rolneming en containment in leiderschap

Het laatste deel richt zich op hoe je als schoolleider jezelf autoriseert, effectief je rol inneemt en een veilige omgeving creëert waarin ontwikkeling mogelijk is.


Theoretische verdieping:

  1. inzicht in begrippen als holding, containing en zelfautorisatie;
  2. reflectie op eigen rolneming en die van anderen binnen de organisatie;
  3. vaardigheid in het creëren van psychologische veiligheid voor het team.


Praktische toepassing:

  1. actieve deelname aan groepsgesprekken over rolneming en containment;
  2. presentatie over de eigen ontwikkeling in rolneming binnen de werkomgeving.


Data & aanmelden

start 22-01-2026
OMJS, Helmond
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Adviseur(s)

Inclusief

Afbeelding van Leiding geven aan mezelf
Leiding geven aan mezelf