Op vrijdag 6 maart 2026 vindt de Kijk op het jonge kind-dag | verdieping plaats. Een samenwerking tussen Reinders en OMJS die na het succes van het basis event van 14 november 2025 nu ook een verdiepingsdag aanbiedt. Ook deze dag leer en ervaar je hoe je praktische kennis direct zelf kunt toepassen. In vier sessies leer je praktische kennis die je direct kunt toepassen. Geen saaie presentaties, maar vier interactieve rondes waarin je zelf aan de slag gaat. Ervaar, begrijp en pas direct toe wat je leert, en neem frisse ideeën mee naar jouw praktijk.
Inschrijven voor het ochtendprogramma kan via de eerste knop.
Inschrijven voor het middagprogramma kan via de tweede knop.
Vrijdag 6 maart 2026 wordt een dag vol actie en inspiratie tijdens de Kijk op het jonge kind-dag | verdieping, georganiseerd door OMJS en Reinders. Inschrijven kan voor de ochtend (9.00 - 13.00 uur) of de middag (13.15 - 17.15 uur).
Er is per dagdeel plek voor maximaal 60 deelnemers. Dus wees er snel bij!
Deze dag biedt vijf inhoudelijke sessies waarvan je er in totaal vier kunt volgen.
Elke sessie zal een inhoudelijke verdieping bieden op diverse ontwikkelingsgebieden van het jonge kind.
Observeren vormt de basis voor goed onderwijs aan het jonge kind. Wat gebeurt er als we écht de tijd nemen om te kijken naar kinderen? In deze workshop ontdek je hoe bewust observeren je helpt om betrokkenheid te herkennen, ontwikkeling zichtbaar te maken en keuzes in je onderwijs beredeneerd vorm te geven. Met praktische inzichten leer je je blik te verscherpen en zie je meer dan je in eerste instantie dacht.
Spel als rijke bron van informatie: hoe je spel interpreteert én benut voor passende begeleiding.
In deze workshop duiken we in de rijke wereld van spelontwikkeling. Door inzicht in de verschillende fases van spel leer je herkennen waar een kind staat en ontdek je hoe jij met de juiste begeleiding het spel én de groei van ieder kind een sprong vooruit kunt geven.
Beweging heeft op jonge leeftijd veel invloed op leren, zelfvertrouwen en het gedrag in de klas. In deze workshop leer je hoe je de motorische ontwikkeling kunt stimuleren door bewegingsoefeningen en bewegend leren in te zetten in én buiten de klas.
Deze workshop gaat over de ontwikkeling van zelfregulatie en executieve functies bij jonge kinderen. Je leert hoe je deze onmisbare vaardigheden kunt herkennen in het dagelijks spel en leren. We verkennen hoe je kinderen kunt stimuleren om stap voor stap meer grip te krijgen op hun eigen gedrag en emoties. Ook krijg je praktische handvatten om kinderen te ondersteunen zonder het van hen over te nemen. Zo leg je samen een sterke basis voor zelfvertrouwen en zelfstandigheid.
Sommige jonge kinderen ontwikkelen zich sneller dan hun leeftijdsgenoten. Dat klinkt positief, maar in de praktijk brengt dit vaak uitdagingen met zich mee. Wat betekent het als een kleuter ver voorloopt in denken, taal of spel? In deze workshop leer je hoe je signalen van een ontwikkelingsvoorsprong kunt herkennen en hoe je deze kinderen kunt bieden wat zij nodig hebben. Laat je inspireren met waardevolle tips en materialen...
09.00 Inloop
09.15 Centrale opening
09.45 Ronde 1
10.15 Ronde 2
10.45 Ronde 3
11.15 Ronde 4
11.45 Centrale terugkoppeling
12.15 Lunch
13.00 Afsluiting
13.15 Inloop
13.30 Centrale opening
14.00 Ronde 1
14.30 Ronde 2
15.00 Ronde 3
15.30 Ronde 4
16.00 Centrale terugkoppeling
16.30 Hapje/drankje
17.15 Afsluiting
Voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers die een interactieve dag vol inspiratie willen ervaren.