Zijn jouw leerlingen gedemotiveerd tijdens je begrijpend-leesles en wil je dit veranderen? Zou jij ook vakken als begrijpend lezen, wereldoriëntatie en woordenschat meer willen integreren? Hoe leer je leerlingen een tekst te beleven, waardoor ze deze beter begrijpen? Welke lees- en denkstrategieën en welke vaardigheden zijn het meest efficiënt voor de leerling bij het komen tot begrip van een tekst? Hoe zorg je ervoor dat je investering in begrijpend lezen en woordenschat in de groep daadwerkelijk merkbaar wordt in het denkgedrag van leerlingen, ook bij andere vakken, en in toetsresultaten?
Verbeter je begrijpend-leesonderwijs door echt aandacht te besteden aan de uitbreiding van (woordenschat)kennis van leerlingen en door hen in je lessen actief met de tekst bezig te laten zijn middels een activerend basisaanbod. Help leerlingen middels de didactiek van hardopdenkend lezen. Verbeter daarnaast je expliciete woordenschatonderwijs door je bewust te worden van een effectieve woordkeuze, de drie woordgroepen en een bijpassende didactiek. Word je ook bewust van het belang van impliciete woordenschatuitbreiding tijdens het (stil)lezen.
"Ik ben mij er nu veel bewuster van dat woordenschat doorwerkt in alle vakken op school."
In deze training leer je wat de uitgangspunten zijn van goed begrijpend-leesonderwijs. Je maakt kennis met de leerdoelen voor begrijpend lezen en leert hoe je het basisaanbod van begrijpend lezen zo kunt inrichten dat het gevarieerd en betekenisvol is voor leerlingen. Je gaat zelf aan de slag met verschillende werkvormen bij verschillende tekstsoorten.
We besteden aandacht aan de voorbeeldrol van de leraar (‘modelling’) en het volgen van de ontwikkeling bij leerlingen. Niet alleen productgericht (‘heb je alle vragen goed’), maar vooral procesgericht (‘hoe denk jij’). We geven aan hoe je zowel zwakkere als betere lezers en denkers voldoende kunt bieden. Ook besteden we aandacht aan het belang van begrijpend luisteren in groep 1 t/m 4 en de overgang van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen.
Bij het onderdeel over woordenschat bespreken we welke aspecten binnen het woordenschatonderwijs fundamenteel zijn en dus aandacht moeten krijgen. We behandelen het verschil tussen impliciete en expliciete aandacht voor woorden en geven veel voorbeelden van hoe je hier in je dagelijks lesgeven invulling aan kunt geven. We benoemen de criteria voor een effectieve woordkeuze voor jouw groep: welke woordgroepen zijn er en wat is de meest efficiënte woorddidactiek bij deze woordgroepen? We zetten in op het leren toepassen van lesactiviteiten en de integratie van woordenschataanpak in methoden, dagelijkse activiteiten en een afgestemde talige leeromgeving (bijvoorbeeld de woordmuur). Het doel bij dit alles is het actief woordgebruik door leerlingen verbeteren.
Is extra ondersteuning in jouw specifieke schoolsituatie gewenst? Dat kan, bekijk dan snel het blok: Extra mogelijkheden.
Inclusief: Wanneer je deze training volgt, heb je de keuze tussen twee producten; Kletsdobbelstenen of Denkbeelden.
Wanneer je deze training volgt, heb je de keuze tussen twee producten; Kletsdobbelstenen of Dobbelwoorden.