Vergroot je impact als toekomstgerichte schoolleider
Deze opleiding voor opleiding directeur basisonderwijs zij instroom richt zich op de schoolleider als grootste instrument voor het bepalen van koers, kwaliteit, saamhorigheid en proactiviteit binnen je school. Je versterkt je persoonlijk leiderschap, bouwt strategisch inzicht op met scenariodenken zodat je flexibel en toekomstgericht kunt handelen. Je leert samenwerking en teamontwikkeling centraal te zetten net als het vermogen om proactief kansen en uitdagingen te signaleren. Zo groei je uit tot een sterke, strategische en inspirerende schoolleider die impact maakt in het onderwijs van morgen.
Voor zijinstromers zijn er vijf extra studiedagen om de onderwijssector te leren kennen. Hierin komen bijvoorbeeld de geschiedenis, ontwikkeling en cultuur van het onderwijs aan bod.
De opleiding directeur basisonderwijs zij instroom bestaat uit:
OMJS is zich bewust van de grote schoolleiderstekorten die er de komende jaren zullen zijn en wil met de speciale zijinstroom schoolleidersopleiding een kwalitatief hoogstaand antwoord bieden. Allereerst aan de onderwijssector die op zoek is naar toekomstbewuste vakbekwame schoolleiders met een andere achtergrond dan onderwijs, zodat er maximaal gebruik gemaakt kan worden van diversiteit in onze snel veranderende wereld. Daarnaast wil OMJS de mogelijkheid bieden aan een toenemende groep HBO+/WO-opgeleide leiders uit andere sectoren die schoolleider worden en zijn als een betekenisvolle en maatschappelijk belangrijke levenstaak zien.
Er kan deelgenomen worden aan de opleiding zijinstroom als:
Naast het reguliere eenjarige vakbekwaam schoolleider programma zijn er aparte onderwijs- lesdagen en begeleiding ingeroosterd. Bekijk daarvoor het kopje 'opbouw'.
Onze visie op een toekomstbewuste schoolleider
Er zijn drie successtrategieën voor een toekomstbewuste schoolleider:
Vanuit deze strategieën werken we aan de vijf beroepspraktijken van de schoolleider die in december 2020 zijn opgenomen in het schoolleidersregister. Daarnaast lopen er door de opleiding heen twee ontwikkelingslijnen: Persoonlijk Leiderschap en Praktijkonderzoek doen.
Voor deelnemers met leidinggevende ervaring, maar met een andere achtergrond dan het onderwijs zijn er bovendien vijf onderwijslesdagen. Hierin komen aan bod: kennis over onderwijs, onderwijsgeschiedenis, een verkenning van de sector, onderwijsontwikkeling en onderwijsculturele aspecten. Je leert hoe je leiding kunt geven aan de kunst van het lesgeven, aan onderwijskwaliteit en hoe je succesvol om kunt gaan met je label ‘van buiten’.
De opleiding tot vakbekwaam schoolleider levert je zowel theoretische inzichten als praktische vaardigheden op die direct toepasbaar zijn in jouw schoolorganisatie.
Wat leer je?
Wat levert het je op?
Kortom, je ontwikkelt je tot een proactieve en strategisch sterke schoolleider die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst!
Tijdens de opleiding zij instroom directeur primair onderwijs verzorgen diverse gastdocenten bijeenkomsten. Zij delen vanuit hun eigen expertise kennis en praktijkervaringen.
Margje Bielars, Monica Scholtes en Roel Paridaans zijn de docenten van de opleiding tot vakbekwaam schoolleider.
Je doet kennis op over onderwijs, de onderwijsgeschiedenis, een verkenning van de sector inclusief de eigenaardigheden van de branche. Je leert hoe onderwijsontwikkeling tot stand komt, hoe je een leider bent en geen manager. Je leert wat onderwijspersoneel drijft en bezighoudt. Je verkent hoe de ontwikkeling van een kind verloopt en hoe curriculum en het inrichten van de schoolorganisatie tot stand komt. Je gaat leren hoe je leiding kunt geven aan de kunst van het lesgeven, hoe je stuurt op onderwijskwaliteit en hoe je succesvol om kunt gaan met je label ‘van buiten’ en zowel intern als extern kunt samenwerken aan de maatschappelijke opdracht van onderwijs.
Terwijl je deze eerste 5 dagen volgt ben je ook al minimaal één, liever meer dagen per week werkzaam (in de vorm van een stage) op een school. Je doet daar ervaring op. Samen met de 5 lesdagen beslis jij of je echt gaat voor deze carrièreswitch. Daarna stroom je als zijinstromer in bij een reguliere groep tot de eenjarig opleiding tot Toekomstbewuste schoolleider Vakbekwaam, zodat er van en met elkaar geleerd kan worden. Ook tijdens dit eenjarige opleidingstraject blijf jij verbonden aan de leer-/werkplek en heb je een ervaren vakbekwame schoolleider als praktijkbegeleider en kun jij oefenen met de theorie in jouw praktijk en deze laten voorzien van feedback.
Tijdens de opleiding is jouw eigen beroepspraktijk een belangrijk uitgangspunt. Je leert daarbij van onze deskundige docenten en je mededeelnemers. Individueel en in groepen werk je aan leervragen rondom persoonlijk leiderschap, schoolontwikkeling en casuïstiek uit jouw dagelijkse praktijk. De opleiding bestaat uit drie hoofdconcepten en twee ontwikkelingslijnen.
De drie hoofdconcepten zijn gebaseerd op de drie strategieën om te groeien naar toekomstbewust schoolleiderschap van Michael Fullan:
De twee ontwikkelingslijnen lopen door de hele opleiding heen en gaan over:
De opleiding beslaat 20 dagen, bestaande uit:
In het eerste blok van de opleiding staat veranderkundig leiderschap centraal. Je leert hoe je als schoolleider koers bepaalt en richting geeft aan verandering binnen jouw schoolorganisatie. Dit doe je door visiegericht te werken, waarbij de inrichting van de organisatie (zoals bedrijfsvoering en HR) dienend zijn aan de koers.
In het tweede blok staat het versterken van jouw leiderschapsvaardigheden op het gebied van professionele cultuur en onderwijskwaliteit centraal. Dit blok richt zich op het ontwikkelen van mensen, jouw persoonlijke leiderschapsstijl en het bouwen aan een professionele cultuur.
In het laatste blok staat de verbinding met de omgeving centraal. Als schoolleider speel je een cruciale rol in het onderhouden van sterke relaties met stakeholders, de schoolomgeving en bredere maatschappelijke ontwikkelingen. Je leert hoe je strategisch samenwerkt met externe partners en inspeelt op actuele vraagstukken die het onderwijs beïnvloeden. Een bijzonder onderdeel van dit blok is de internationale studiereis naar Wales, waar je perspectief verbreed wordt om wicked problems in het onderwijs in een andere context te bezien.
“Het werken in leerteams, de reis naar Wales, de (driehoeks)visitatie met leerteamgenoten, de opdracht over leiderschapsovertuigingen, experiment ‘uithouden van ongemak’ met ballon, de manier van omgaan met literatuur (theorieën en concepten aanraden/behandelen en tegelijkertijd beroep doen op eigen verantwoordelijkheid om zaken te lezen, mogelijkheid om eigen gekozen literatuur aan te haken).”
"De onderwerpen die behandeld en besproken zijn sluiten heel nauw aan wat zorgt dat je zaken direct in de praktijk kunt toepassen. Ook de visitatie-opdracht heb ik echt als een meerwaarde ervaren. De reis naar Wales was een cadeautje; wat gaaf om te mogen zien hoe een ander land onderwijs vorm geeft."
“Waardevolle theorie aangeboden tijdens de lesdagen. Super om een Leerteam te hebben waarin je intervisie kan houden als dat nodig is. Top docenten die ook met je sparren over hobbels in het werk.”
“Heel veel kennis opgedaan. Je bent in deze zelf verantwoordelijk voor je ontwikkeling en iedereen heeft een persoonlijk leertraject. Mooi dat dit naast elkaar kan bestaan. Daarnaast chapeau voor de begeleiding hierin.”