Tijdens de opleiding is jouw eigen beroepspraktijk een belangrijk uitgangspunt. Je leert daarbij van onze deskundige docenten en vooral ook van je mededeelnemers. Individueel en in groepen werk je aan leervragen rondom persoonlijk leiderschap, vragen rondom schoolontwikkeling en casuïstiek uit jouw dagelijkse praktijk.
De opleiding bestaat uit drie hoofdconcepten en twee ontwikkelingslijnen:
De drie hoofdconcepten
Michael Fullan (De Schoolleider, Strategieën die het verschil maken, derde druk 2018) gaat uit van 3 strategieën om te groeien naar Toekomstbewust Schoolleider. OMJS heeft deze strategieën omarmd als de 3 hoofdconcepten van de opleiding.
- De schoolleider als veranderdeskundige
- De schoolleider als lerende leider
- De schoolleider als systeemspeler
Binnen deze hoofdconcepten gaan we een aantal vak inhouden en vaardigheden met elkaar verkennen en verdiepen. Om ze vervolgens toepasbaar te maken voor jouw praktijksituatie. De vakinhoudelijke modulen zijn gekoppeld aan de vijf inhoudelijke schoolleiderspraktijken zoals deze in december 2020 door het schoolleidersregister opnieuw vastgesteld zijn.
Achter de successtrategie de schoolleider als veranderdeskundige huizen de beroepspraktijken ‘visiegericht werken’ en ‘ontwikkelen van de organisatie’.
Achter de successtrategie de schoolleider als lerende leider huizen de beroepspraktijken ‘ontwikkelen van mensen’ en ‘leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs’.
Achter de successtrategie de schoolleider als systeemspeler huist de beroepspraktijk ‘investeren in goede relaties met de omgeving’.
Ondertussen lopen door de hele opleiding heen twee ontwikkelingslijnen:
- Persoonlijk Leiderschap, dit is de zesde beroepspraktijk (SRPO, 2020)
- Praktijk Onderzoek
De inhouden van de vakinhoudelijke modules, de twee ontwikkelingslijnen, de aangeboden workshops rondom vaardigheden en de gemaakte vertaalslagen in de praktijk, worden via reflectie en (peer)feedback verwerkt tot een voor de deelnemer betekenisvol geheel in een portfolio. Het praktijkonderzoek en het persoonlijk leiderschap wordt ermee verdiept. Daar eindigt het deel van onze gezamenlijke leerreis, namelijk met het afstuderen. Een moment waarop jij als deelnemer laat zien hoe jij je bekwaamd hebt in de beroepspraktijken (SRPO, 2020) van een vakbekwaam schoolleider.
Natuurlijk weten we dat leren en ontwikkelen allang voor deze opleiding begonnen is en wensen we al onze deelnemers toe dat het na deze opleiding ook nooit op zal houden. Als schoolleider ben je een leider van het leren en daarom zelf ook een lerende leider.
Met je diploma vakbekwaam op zak na een opleiding bij OMJS kun jij met recht zeggen dat je een toekomstbewust schoolleider bent!
Woordje van de docent: “We wensen jullie ontzettend veel leerplezier toe, maar ook evenveel ongemakkelijke momenten, want daar vindt het echte leren plaats! Het 'even niet weten' dat mag er zijn! We duiken met elkaar dit leerproces in, om er samen nog steviger uit te komen. Laten we die verantwoordelijkheid met en voor elkaar nemen. En laten we onderweg niet vergeten ook te genieten van alle bijzondere dingen die we samen mee mogen maken!”
De opleiding heeft 14 opleidingsdagen, bestaande uit:
- 11 opleidingsdagen
- Vierdaagse studiereis naar Wales
Blok 1: Veranderdeskundige
• Visiegericht werken: Veranderkunst
• Visiegericht werken: Richting geven
• Ontwikkelen van de organisatie: Onderwijs (anders) inrichten
• Ontwikkelen van de organisatie: Een lerende organisatie inrichten
Start van het praktijkonderzoek en het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap
Vaardigheidslessen zoals Agile werken met scrum en curriculum ontwerpen
Blok 2: Lerend Leider
• Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs: Onderwijskwaliteit en kwaliteitscultuur
• Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs: Ondernemerschap en bedrijfsvoering
• Ontwikkelen van mensen: Gespreid Leiderschap en benutten van diversiteit
• Ontwikkelen van mensen: Leren op de werkplek
Vervolg van praktijkonderzoek en het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap
Vaardigheidslessen zoals Leren visiteren, Tijd en Geld, Besluitvorming
Blok 3: Systeemspeler
• Investeren in goede relaties met de omgeving: Stakeholders, Schoolomgeving en recente (maatschappelijke) ontwikkelingen.
• Investeren in goede relaties met de omgeving: Internationale studiereis Wales
Afronden van praktijkonderzoek en het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap
Vaardigheidslessen die communicatie aspecten betreffen zoals, onderhandelen en motiverende gespreksvoering
De opleiding kent naast de lesdagen en zelfstudie uren ook een sociale structuur, dat wil zeggen dat er tussen de lesdagen door in leerteams samen gestudeerd wordt. Je houdt voortgangsgesprekken met je docent en je ontvangt onderzoeksbegeleiding bij je praktijkonderzoek.
Vakbekwaam sluit af met presentaties van de slotopbrengsten in zowel de eigen organisatie als op de opleiding. Het praktijkonderzoek wordt door een tweede onafhankelijke beoordelaar beoordeeld. Met het diploma vakbekwaam kan de schoolleider zich registreren bij het schoolleidersregister als RDO (Register Directeur Onderwijs)