Onze visie op het jonge kind
De kleuter is in essentie de benaming voor een ontwikkelingsfase. In ons onderwijssysteem is deze fase gekoppeld aan twee leerjaren: groep 1 en 2. Het onderwijs aan deze doelgroep vraagt om een andere manier van ‘lesgeven’, aangezien je te maken hebt met ontwikkelingslijnen en (nog) niet met leerlijnen. Onderwijs bieden aan een kleuter is daardoor echt een vak apart. Leraren in de kleutergroepen dienen te beschikken over een scala aan didactische en pedagogische kennis en vaardigheden om de kinderen te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Daarnaast vraagt onderwijs geven aan jonge kinderen goede observatie- en differentiatievaardigheden en daarmee samenhangend ook organisatievaardigheden. Jonge kinderen leren op een integrale en spelende manier; dat wil zeggen dat het hele kind zich steeds ontwikkelt. De sociaal-emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling hangen sterk met elkaar samen.
Tijdens de opleiding verzorgen diverse gastdocenten bijeenkomsten. Zij delen vanuit hun eigen expertise kennis en praktijkervaringen. Een van de gastdocenten is Janneke de Wolf, zij richt zich op kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
De opleiding bestaat uit drie modulen, verdeeld over twaalf dagdelen.
MODULE 1
Dag 1
Dag 2
Dag 3
MODULE 2
Dag 4
Dag 5
Dag 6
Dag 7
Dag 8
Dag 9
Dag 10
MODULE 3
Dag 11
Dag 12