De post-hbo-opleiding Intern begeleider is volledig afgestemd op de nieuwe beroepsstandaard ‘De intern begeleider als kwaliteitscoördinator’ (LBBO). De inhoud en opzet van deze opleiding biedt een bredere kijk op de rol en focus van de intern begeleider in de lerende school. Vanuit visie op leren en organiseren van onderwijs bekijken we welke invloed deze ontwikkelingen hebben op de kwaliteit en aansturing binnen de school.
De opleiding bestaat uit zeven modulen, verdeeld over 17 bijeenkomsten in twee jaar; 8 bijeenkomsten in het eerste opleidingsjaar en 9 bijeenkomsten in het tweede opleidingsjaar.
De modulen omvatten de volgende thema’s en inhouden.
Module 1 Attitude en beroepsbeeld
Module 1 is gericht op jezelf en jezelf in relatie tot het team. Er is aandacht voor communicatie met jezelf, jouw persoonlijke missie en visie, kwaliteiten en valkuilen en je positionering als intern begeleider. We hebben aandacht voor teamrollen en spreken over effectief leiderschap.
Module 2 Passend onderwijs van morgen
De tweede module gaat over de actuele ontwikkelingen rondom passend onderwijs en vooral op welke wijze jouw school en jouw team hieraan vormgeeft. Wat betekenen deze uitspraken voor de professionele ontwikkeling van jouw team en wat hebben de leerlingen in jouw school nodig? We verkennen daarnaast de bredere context van passend onderwijs buiten jouw school. We spreken over de diverse samenwerkingen die je zult tegenkomen en hoe je ze positief kunt beïnvloeden.
Module 3 Leer- en gedragsproblemen
Alle leerlingen van jouw school hebben recht op een passende aanpak gericht op het leren en hun onderwijsbehoeftes. Een belangrijke taak voor de intern begeleider is weggelegd in het genereren en gebruiken van actuele en betrouwbare kennis die helpt tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeftes van alle leerlingen.
Module 4 Van data tot doelgericht handelen
We duiken in de wereld van leerlingen volgen en vooral wat daarmee te doen in de eigen schoolorganisatie en in de professionalisering van het team. Het waarom van toetsen wordt belicht en je krijgt zicht op de (eigen) kwaliteit van toetsing in je school. Je krijgt tools om je gegevens op een gedegen manier te analyseren, en kijken daarbij welke informatie je kunt gebruiken om te sturen op je school of groep. Daarbij staat centraal: doen we de juiste dingen? Ten slotte maken we de verbinding tussen analyse en interventies en geven we je inzicht in en handvatten voor formatief handelen.
Module 5 Begeleider óf coach
We staan stil bij een belangrijke poot in het werk van de intern begeleider: het begeleiden of coachen van leraren. We vragen ons af wanneer je aan het begeleiden of coachen bent en hoe jouw rol als intern begeleider er dan uitziet. We maken kennis met en beleven verschillende begeleidings- en coachingsvormen en oefenen deze in de eigen praktijk.
Module 6 Veranderen doe je samen
Hoe organiseer je het proces van verandering? Hoe krijg je het team mee? Hoe bied je ruimte voor weerstand en onzekerheid zonder dat het proces voor anderen verstoord wordt? Hoe creëer je duidelijke en gezamenlijke toekomstbeelden in veranderprocessen en hoe kom je vervolgens tot gezamenlijke taal? En bovenal, hoe bewerkstellig je samenhang en verbinding? We verbinden de geboden theorieën, modellen en strategieën aan je eigen praktijkcasus.
Module 7 De IB’er als onderzoeker
Je doet samen met een leraar of groep leraren onderzoek, waarbij een verandering in leraargedrag tot stand wordt gebracht, dat invloed heeft op de ontwikkeling en/of het leren van de leerlingen. We zien onderzoek als een geïntegreerde activiteit: tijdens de uitvoering van je praktijkonderzoek ontwikkel je ook andere competenties in je rol van (toekomstig) intern begeleider.