De fasen die we doorlopen:
Fase 1: oriëntatie
In de eerste fase oriënteer je je op onderwijs anders organiseren. De why achter het anders organiseren is voor jou duidelijk, maar wat ervaren de teamleden en de omgeving van de why? Hoe kun je als schoolleider urgentie creëren en als hitteschild fungeren? In deze fase ben je bezig met het (opstellen en) aanscherpen van je eigen leervraag. Je bepaalt dus zelf de leeruitkomsten van deze leergang.
Fase 2: hoofdthema's
Op het programma staan vier hoofdthema’s. Door met je eigen leervraag in je achterhoofd deel te nemen aan deze vier thema’s, kies je wat jij meeneemt om jouw leervraag te gaan beantwoorden. Tevens vinden in deze fase twee schoolbezoeken plaats. Een daarvan is een bezoek aan een anders georganiseerde school. De andere school die je gaat bezoeken, kies je zelf op basis van een kijkvraag en een op te stellen kijkwijzer. Ook kun je met een groep met gelijke vragen een school kiezen en bezoeken.
De hoofdthema’s zijn: onderwijs anders ontwerpen, onderwijs anders inrichten, persoonlijk leiderschap en veranderkunde (hoe neem je iedereen mee: ouders, team en omgeving). Bij elk hoofdthema krijg je een mix van instrumenten, inzichten en inspiratie aangeboden. Daarnaast krijg je begeleiding om dit alles te vertalen naar je eigen praktijk.
Fase 3: herontwerp voor de eigen schoolorganisatie
In deze fase vertaal je je inzichten in een (her)ontwerp voor je eigen schoolorganisatie. Het resultaat presenteer je in een bijeenkomst met het leerteam en een externe beoordelaar vanuit de VTG. Het leerteam geeft feedback, de externe beoordelaar geeft feed forward voor je eigen schoolpraktijk.
Deze leergang bestaat uit 4 inspiratiedagen en 2 werk/leerbezoeken aan een Verenigde Tom Groep school die onderwijs anders organiseert. De opbouw is als volgt:
- Lesdag 1
- Locatiebezoek 1
- Lesdag 2
- Locatiebezoek 2
- Lesdag 3
- Lesdag 4