Het onderwijs aan kleuters vraagt om een specifieke manier van lesgeven en ondersteunen omdat je te maken hebt met ontwikkelingslijnen in plaats van leerlijnen. Deze training biedt jou de kennis over de specifieke ontwikkeling van de kleuter en wat er nodig is in de omgeving en in jouw handelen om deze ontwikkeling te stimuleren. Je krijgt tips en tools die je in kunt zetten in de dagelijkse praktijk als onderwijsassistent in de onderbouw.
De training bestaat uit 5 bijeenkomsten van 4 uur.
Dag 1
Opzet van de training
Hoe leren jonge kinderen?
Breinontwikkeling jonge kind
Opbrengstgericht werken met jonge kinderen: een goede themavoorbereiding
Dag 2
Rijke leeromgeving
Spelend leren – spelontwikkeling
Het onderscheid tussen vrij spel, geleid en begeleid spel
Drie basishoeken: huishoek, bouwhoek, zand-watertafel
Checklist leeromgeving
Dag 3
Rekendomeinen: getalbegrip – meten – meetkunde
Niveaus van leren
Werken met rekenroutines
Peilen van de rekenontwikkeling: inzet van peilingsspellen
Rekenen met prentenboeken
Dag 4
Taaldomein: mondelinge taalvaardigheid
Woordenschat
Werken met taalroutines
Gesprekken met kleuters (spreken en luisteren)
Meertaligheid
Dag 5
Taaldomein: ontluikende en beginnende geletterdheid
Begrijpend luisteren: voorlezen, interactief voorlezen en modelen
Speel-leermateriaal: ontwikkelingsmaterialen
Taxonomie van Bloom – taal & denken
Voor wie?
Professionals met een ondersteunende rol binnen het primair onderwijs die zich willen verdiepen in het werken met het jonge kind, specifiek in de ontwikkelingsfase van de kleuter.
Professionals met een ondersteunende rol binnen het primair onderwijs die de begeleiding van een goede basis in de onderbouw willen optimaliseren.
Zowel starters als professionals met ervaring in de onderbouw die hun kennis over het onderwijs aan jonge kinderen willen ophalen en verdiepen.
Programma
Opbrengsten
Je kunt vanuit een themaplanning (beredeneerd aanbod) een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het jonge kind.
Je kunt vanuit theorie en achtergronden een rijke leeromgeving inrichten (passend bij de visie van de school).
Je kunt in de leeromgeving leerlingen ondersteunen in hun ontwikkeling.
Je kunt binnen het klassenmanagement structuur en routines inbouwen.