Het programma is gericht op het inspireren en equiperen van schoolteams en is opgebouwd uit twee fasen. Het programma vertrekt vanuit de specifieke leervragen van elke school. In de twee fasen wordt in stappen toegewerkt naar een eigen contextspecifieke aanpak, waarmee na het doorlopen van het programma direct gestart kan worden op de eigen school. Verschillende praktijkvoorbeelden, masters en ervaringen zullen de revue passeren, onder leiding van twee kundige procesbegeleiders.
Van inspiratie naar plan van aanpak
In de eerste fase verblijf je drie dagen in de inspirerende omgeving van het KLIJFlab. Even weg uit de alledaagse omgeving om visiegericht te zoeken naar oplossingen voor jullie problemen rond het lerarentekort. En om ideeën te delen met collega’s uit andere regio’s. Met teams van verschillende scholen verdiep je je in het gedachtegoed van meerdere sprekers en voorbeelden, om de betekenis ervan te duiden naar je eigen context. Dit betekent dat jullie met je MT na iedere spreker of inspiratiesessie analyseren welke inhouden voor jullie van waarde zijn en passen binnen de visie van jullie school. In de driedaagse analyseer je ook de schoolvisie zelf: beschrijft deze visie werkelijk de richting van jullie onderwijs en jullie organisatie? Daarnaast kijk je ook naar de dynamiek in je eigen team. Welke krachten zijn er in de school aanwezig om het onderwijs anders te organiseren? Vanuit inzichten binnen en buiten het onderwijs bouw je met elkaar stapsgewijs aan een plan van aanpak.
Het veranderproces
In de tweede fase staat het veranderproces centraal. In twee afzonderlijke studiedagen in je eigen regio reflecteer je met elkaar op jullie handelen in de school en scherp je het plan van aanpak aan, zodat het zo concreet en haalbaar mogelijk wordt. Dit gebeurt onder de kundige leiding van Annemarie Mars en Martin de Wolf. Annemarie Mars helpt je in het omgaan met weerstand en gedoe bij de verandering door je communicatie te spiegelen. Martin de Wolf neemt je mee in het systeem van en rond de school, waaronder ook stakeholders vallen. Wat is nodig om een duurzame verandering tot stand te brengen, rekening houdend met de krachten en belemmeringen van het systeem? In deze fase staat ook coaching door de procesbegeleiders centraal, zowel binnen als buiten de bijeenkomsten.