Hoe kunnen we onze leerlingen van de toekomst meer verantwoordelijkheid geven, meer initiatief laten nemen en (mede-)eigenaar laten zijn van hun eigen leerproces? De ontwikkeling van zelfregulatie is de sleutel hiertoe en daarmee het middelpunt van deze training.
“Zelfregulering is het vermogen om zelfstandig te handelen en daarvoor verantwoordelijkheid te nemen in de context van een bepaalde situatie en/of omgeving, rekening houdend met de eigen capaciteiten. Het gaat om het heft in handen nemen en niet klakkeloos aanwijzingen of voorschriften volgen. Daarvoor is het nodig zicht te hebben op de eigen doelen, motieven en capaciteiten.” (SLO, 2020)
“Leerlingen die hun gedrag kunnen reguleren, voelen zich meer (mede-)eigenaar van hun eigen leerproces en zullen meer gemotiveerd zijn om te leren. (Mede-)eigenaarschap is dus het zichtbare gedrag dat mede het effect is van voldoende zelfregulering.” (Gerats & Van der Mark, 2020)
Voor het ontwikkelen van (mede-)eigenaarschap is het van belang dat leerlingen vaardigheden leren waarmee ze zelfregulatie ontwikkelen. De vaardigheden die leerlingen nodig hebben om zelfregulatie te ontwikkelen, komen elke dag aan de orde, maar worden niet vanzelf geleerd. De leraar is cruciaal in het stimuleren en begeleiden van de leerlingen hierin.
Zelfregulatie wordt flink bevorderd wanneer de leraar in staat is om de juiste feedback te geven. Door samen met leerlingen te evalueren worden leerlingen zich bewust van de leerdoelen en de beoordelingscriteria. Dit zorgt ervoor dat ze inzicht krijgen in de leerstrategieën die ze gebruiken en dat wat nodig is om doelen te bereiken. Ook Hattie (2012) benadrukt het effect van feedback geven. Het is een van de meest effectieve onderwijsstrategieën. Feedback op het niveau van zelfregulering is alleen effectief als deze leerlingen ervan overtuigt dat meer aandacht en inspanning tot het gewenste resultaat zullen leiden.
Daarnaast is het van belang dat de leraar leerlingen een actieve rol geeft bij de planning, uitvoering en evaluatie van hun eigen leerproces. Autonomie en initiatief zijn daarbij de sleutelwoorden!
Hoe vertaal je bovenstaande theorie naar de klas? In deze training ervaar je zelf wat zelfregulatie is, leer je hoe je leerlingen meer verantwoordelijk kunt maken voor hun eigen leerproces, krijg je inzicht in de rol van de leraar en wordt het belang van motivatie in dit proces benadrukt.
Daarnaast leer je de metacognitie van leerlingen aan te spreken en ontdek je wat de ontwikkeling van zelfregulatie met executieve functies te maken heeft. Tot slot kijken we ook naar de invloed van feedback. Je gaat naar huis met inspiratie om met jouw leerlingen aan de slag te gaan!
De volgende onderwerpen staan in deze training centraal:
Ik heb geleerd hoe ik leerlingen meer zelfsturend kan laten leren vanuit intrinsieke motivatie waarbij ze eigenaar worden van het eigen leerproces.
Ik ben mij opnieuw bewust geworden van mijn handelen, de kracht van feedback en heb mijn kennis en tools m.b.t. zelfregulatie uitgebreid.
Hele fijne, interactieve cursus door enthousiaste adviseurs. De afwisseling is erg fijn en de theorie beknopt, maar wel duidelijk en meteen toepasbaar in de praktijk.