Gebruik eens spelvormen uit het improvisatietheater voor Spelend Leren in je groep! Tijdens deze interactieve studiedag ga je praktisch en laagdrempelig aan de slag aan de hand van 100 spelvormen uit het improvisatietheater die je direct kunt inzetten bij diverse vakgebieden en leerdoelen in je groep. Na afloop ontvang je de box vol LEF! zodat je direct zelf aan de slag kunt.
Spelend leren loont, maar soms ontbreekt het aan inspiratie. Improvisatietheater is een mooie manier om spelen en leren met elkaar te combineren, zelfs wanneer je weinig of geen affiniteit met drama of theater hebt.
Tijdens de studiedag maak je kennis met de drie pijlers van LEF!:
We gaan aan de slag met diverse spelvormen die je laagdrempelig en snel kunt inzetten in je groep, door ze samen te spelen en de link te leggen naar diverse leergebieden. Zo leer je hoe je spelvormen in kunt zetten bij bijvoorbeeld taal, rekenen, burgerschapsvorming, wereldoriëntatie en cultuureducatie.
Tijdens de studiedag ontvang je een box met 100 spelkaarten die je los kunt inzetten, maar ook kunt combineren tot een complete theaterles. We gaan deze kaarten met elkaar bekijken en je gaat direct praktisch aan de slag door spelvormen te koppelen aan de leerdoelen die momenteel in je groep liggen. Bovendien werk je ook een complete theaterles uit die je met je groep kunt doen.
Een praktische studiedag waar je gegarandeerd geïnspireerd de volgende dag je groep in gaat!
Deze studiedag wordt uitgevoerd door Tessa Vugts. Tessa Vugts is een professionele impro-trainer met hart voor én ruime ervaring in het onderwijs. Ze ontdekte improvisatietheater in 2010 en zag grote overeenkomsten tussen de achterliggende improvisatietheorie en haar pedagogische visie op onderwijs. De pedagogiek van improvisatietheater heeft volgens haar namelijk grote raakvlakken met het ontwikkelen van vaardigheden zoals Persoonsontwikkeling, Kritisch denken, Communicatie, Samenwerken en Creatief Denken. Tessa zag in improvisatie een krachtig instrument voor de ontwikkeling van kinderen en herkende de grote meerwaarde ervan voor het onderwijs.
In 2019 besloot Tessa dat ze haar ervaringen met improvisatietheater in het onderwijs breder wilde gaan delen. Door oefeningen en de achterliggende theorie systematisch te bundelen kunnen meer scholen de kracht van improvisatie ervaren en er hun voordeel mee doen, bedacht ze. Na een aantal jaren van onderzoeken, verzamelen, aanpassen en vormgeven ontwikkelde ze LEF! waarmee leerkrachten op een laagdrempelige manier spelvormen vanuit het improvisatietheater in kunnen zetten voor spelend leren in hun groep.
“Tessa is enthousiast, vriendelijk, weet waar ze over praat, springt in op vragen en weet gelijk daarop te anticiperen en geeft veel inspiratie. De middag vloog voorbij!
De box met kaarten van Lef! is praktijkgericht, mooi vormgegeven, goed doordacht en geeft heel veel nieuwe, goede ideeën! De training en de box zijn een aanrader!”
- Lianne Bolhuis, leerkracht basisonderwijs
"Deze box is echt een aanwinst voor in je klas, omdat je altijd snel een kaart kunt pakken en zonder al te veel voorbereiding even een energizer tussendoor kunt doen, even op een andere manier je lesstof kan aanbieden of door kaarten te combineren een complete dramales kan geven." Bekijk de volledige review.
- vanjufmaran.nl, Onderwijsblogger