In deze training leer je wat werkt voor goed technisch leesonderwijs. We bespreken doorgaande leerlijnen en vertalen deze naar ik-doelen voor leerlingen en bewezen effectieve leesaanpakken. Je oefent met het maken van een goede kwalitatieve leesanalyse, waarna je de onderwijsbehoeften van leerlingen nog specifieker in beeld brengt. Zo worden de leerlingen eigenaar van hun eigen leesproces. Na deze training krijgen boekpromotie en leesmotivatie meer prioriteit in jouw groep of school!
Inhoud
Weet je wat werkt bij een goede technisch-leesles? Kun jij een goede leesanalyse maken? En weet je dan voor elk kind een passend ik-doel te formuleren, met een passende leesaanpak? Stimuleer je leesmotivatie voldoende? Ondersteun je dyslectische leerlingen goed? Kun je een goede leesanalyse maken? Zo ja, dan hoef je deze training zeker niet te volgen. Anders … schrijf je in!
Wanneer leerlingen medeverantwoordelijk worden gemaakt voor hun eigen leerproces, wanneer ze grip krijgen op hun eigen leesdoel, werken leraar en leerling samen aan een beter leesresultaat.
In deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:
- kennis van de doorgaande leerlijn
- ik-doelen gebruiken
- een kwalitatieve leesanalyse maken
- een diagnostisch gesprek voeren
- een goede leesinstructie en leesles geven
- differentiatie vormgeven/dyslectische leerlingen ondersteunen
- leesmotivatie/leesbevordering vormgeven
- een leesbeleid opzetten
Je leert wat werkt voor goed technisch-leesonderwijs. We bespreken doorgaande leerlijnen en vertalen ze naar ik-doelen voor leerlingen en bewezen effectieve leesaanpakken. Je oefent met het maken van een goede kwalitatieve leesanalyse, waarna je de onderwijsbehoeften van leerlingen nog specifieker in beeld brengt. Je verkent welke handvatten als uitgangspunt kunnen dienen voor een (diagnostisch) gesprek met je leerlingen en je leert hoe je als leerkracht een positieve invloed kunt hebben op een effectieve leesinstructie. Je krijgt voorbeelden van effectieve instructie en procesgerichte feedback: wat zeg je, wat doe je?
Ook wisselen we succeservaringen uit de onderwijspraktijk uit. Verder bekijken we hoe je een methode voor technisch lezen zo functioneel mogelijk kunt inzetten, wisselen we ideeën uit over het maken van leeskilometers en bespreken we de opzet van een leesbeleidsplan. Als specialist op het gebied van technisch lezen en leesmotivatie kun je voor jouw school een aanzet maken tot een leesverbeterplan.
De focus tijdens de training ligt op het bevorderen en in stand houden van leesplezier bij leerlingen. Vanuit een theoretisch kader krijg je vooral praktische tips en adviezen om leesbevordering voor jouw school (weer) op de kaart te zetten.
Nu heb ik handvatten om via een leesanalyse écht passende doelen voor leerlingen te bepalen. – Oud-deelnemer Specialist Technisch lezen en leesmotivatie
Is extra ondersteuning in jouw specifieke schoolsituatie gewenst? Dat kan, bekijk dan snel het blok: Extra mogelijkheden.