Praktijkspecialist meer- en hoogbegaafdheid

training

Terug naar
overzicht

Heb jij leerlingen waarvan je vermoedt dat ze meer kunnen dan ze laten zien? Leerlingen van wie je soms even niet meer weet welke uitdaging je hun nu weer kunt geven? In deze praktijkgerichte training vergroot je niet alleen je kennis over (hoog)begaafdheid. Aan de hand van zes thema’s (signaleren, verrijken, klassenmanagement, differentiatie, je brein en onderzoekend leren) ga je ervaren en begrijpen wat ertoe doet bij het verrijken van je onderwijs, om daarna steeds de vertaling te maken naar je dagelijkse onderwijspraktijk.

Data & aanmelden

start Nog niet bekend
OMJS, Helmond
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Inhoud

In de wet Passend onderwijs staat dat elke leerling recht heeft op een ononderbroken ontwikkeling. Maar tegelijk lezen we ook dat er nooit eerder zoveel hoogbegaafde leerlingen thuis zijn komen te zitten. Minister van Onderwijs Dennis Wiersma, stelt niet voor niks meer geld beschikbaar voor deze groep leerlingen. Want ook deze snelle denkers hebben het recht om elke dag iets nieuws te leren. Weet jij niet precies over welke leerlingen dit gaat en/of wat je deze leerlingen kan bieden in jouw groep? Dan is deze training echt iets voor jou! 

Tijdens de training stap je in de wereld van hoogbegaafdheid. Je verrijkt je eigen kennis over dit onderwerp. Aan de hand van verschillende modellen door de tijd heen, ontdek je de nieuwste ideeën over intelligentie en hoogbegaafdheid. Met behulp van de profielen van Betts en Neihart ga je kijken naar de leerlingen in je klas. Kan je kenmerken van hoogbegaafdheid ontdekken? Deze kenmerken leer je vervolgens om te zetten naar onderwijs- en ondersteuningsbehoeften waardoor je al direct wat kan betekenen voor jouw leerling(en).  

Daarna ga je ervaren en begrijpen waarom verrijking zo noodzakelijk is voor de (hoog)begaafde leerling. Je leert wat ertoe doet bij goede verrijking en je gaat aan de slag met het zelf ontwerpen van hoge denkvragen (taxonomie van Bloom).  

In de tweede bijeenkomst ligt de nadruk op de praktijk. Hoe zorg je er nou voor dat je verrijking in je dagelijkse praktijk kunt toepassen? Je krijgt handvatten, tips en adviezen om verrijking als een dagelijkse routine weg te zetten in je klassenmanagement. Zo kan je jouw aandacht goed verdelen over alle leerlingen in je klas.  

In de middag zoomen we in op jouw rol als leerkracht. Welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk voor de (hoog)begaafde leerling? Je leert goede vragen te stellen en we oefenen met het geven van procesgerichte feedback. Tot slot ga je ook nog aan de slag met de groeimindset. 

De derde bijeenkomst vindt plaats in ons KLIJFlab: een interessante en uitdagende omgeving waarbij leren en ontdekken centraal staan. Tijdens deze training in het KLIJFlab leer je alles over het brein en krijg je inzichten in wat dit betekent voor de dagelijkse praktijk. Zo kijken we samen naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motivatie en de leer- en werkhouding van de (hoog)begaafde leerling. In de middag ga je aan de slag met een onderzoekscyclus. Onderzoekend en ontwerpend leren is een uitdagende en effectieve manier van verrijken binnen je thema of bij bijvoorbeeld je WO-doelen. We leggen je deze middag precies uit waarom dit zo uitdagend en effectief is. Dit geldt niet alleen voor de (hoog)begaafde leerlingen, maar juist voor alle leerlingen. Dat betekent dat je deze kennis en ervaring direct kan inzetten voor je hele groep! 

  • Leraren die hun kennis over (hoog)begaafdheid graag willen vergroten.
  • Leraren die leerlingen op een effectieve, interessante en goede manier willen uitdagen.
  • Leraren die meer tools in handen willen hebben voor leerlingen uit hun hoogste niveaugroep.
  • Leraren die werken op scholen waar leerlingen op een hoog niveau uitstromen.
  • Leraren die leerlingen op 1S-niveau willen uitdagen.
  • Leraren die inspiratie nodig hebben voor hun plusleerlingen.
  • Leraren die leerlingen naar een plusklas laten gaan, maar toch ook graag zelf in de klas hun aanbod aanpassen.
  • Intern begeleiders die leraren willen ondersteunen bij een goed verrijkingsaanbod voor (hoog)begaafde leerlingen.

Algemeen:
  • Je weet dat er meerdere modellen zijn rondom hoogbegaafdheid, je kan deze op een diepere laag begrijpen en kan er conclusies aan verbinden.
  • Je weet wanneer je deze modellen handig in kunt zetten.
 
Signaleren:
  • Je kunt leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid herkennen.
  • Je kunt doelen stellen bij de ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen.
 
Verrijken:
  • Je weet waarom verrijking noodzakelijk is voor de (hoog)begaafde leerling.
  • Je begrijpt de Taxonomie van Bloom en kan opdrachten herkennen die passen bij lage en hoge denkvaardigheden (toepassen).
  • Je kunt complexe verrijkingsopdrachten ontwerpen bij verschillende leerdoelen.
  • Je weet wat rijke rekenvragen zijn.
  • Je kunt rekendoelen omzetten naar rijke rekenvragen en weet deze op een effectieve manier in te zetten voor de (hoog)begaafde leerling.
 
Klassenmanagement:
  • Je weet hoe je formatieve evaluatie kunt inzetten.
  • Je leert hoe je lesstof verantwoord kan compacten.
  • Je kunt je klassenmanagement zo inrichten dat je ook tijd hebt om je (hoog)begaafde leerlingen instructie en begeleiding te geven.
  • Je weet wat een topdown instructie is en kan dit toepassen (binnen je huidige instructiemodel).
 
Rol van de leerkracht:
  • Je weet welke leerkrachtvaardigheden nodig zijn om (hoog)begaafde leerlingen te kunnen begeleiden.
  • Je weet wat een groeimindset is.
  • Je kunt leerlingen herkennen die in een leerkuil zitten en je weet hen gericht verder te helpen.
  • Je weet goede vragen zijn.
  • Je bent je bewust van de kracht van procesgerichte feedback en bent in staat dit in te zetten.
 
Houding van de leerling:
  • Je hebt inzicht gekregen hoe het brein werkt en wat dit betekent voor je dagelijkse onderwijspraktijk.
  • Je kent het belang van motivatie en je weet hoe je dit kunt stimuleren bij leerlingen.
  • Je hebt meer inzicht verkregen in de (werk)houding van de (hoog)begaafde leerling en weet hiermee om te gaan.
  • Je kent de risico’s en signalen van onderpresteren.
 
Onderzoekend leren:
  • Je kunt de cyclus van het onderzoekend leren navertellen aan een ander.
  • Je weet wat onderzoekend leren kan bijdragen aan de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden.
  • Je kunt een onderzoekscyclus ontwerpen passend bij een thema. Daarbij weet je welke vragen je in elke fase kunt stellen.
Artikel OMJS magazine #9: Zoek de uitdaging in hoogbegaafdheid!

Data & aanmelden

start Nog niet bekend
OMJS, Helmond
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Inclusief

Afbeelding van Nozie de nieuwsgierige
Nozie de nieuwsgierige
Afbeelding van KLIJFrugzak (met verschillende tools)
KLIJFrugzak (met verschillende tools)