Opleiding Toekomstbewuste schoolleider Basisbekwaam (1 jaar)

opleiding

Terug naar
overzicht

Onderwijs Maak Je Samen richt zich met deze éénjarige opleiding op de toekomstbewuste schoolleider: een coach waar het kan, een manager waar het moet, maar bovenal een leider om succesvolle en impactrijke onderwijsinnovaties te implementeren en te borgen in de school!

Dat vraagt om toekomstbewust leiderschap. Leiderschap dat verder gaat dan het op orde hebben en houden van de schoolorganisatie. Het gaat om het sturen op kwaliteit en het stimuleren van de verdere professionalisering van leraren en team. Het gaat bovendien om het inspelen op maatschappelijke veranderingen en deze met visie te vertalen naar de onderwijs- en schoolontwikkeling.

Data & aanmelden

start 26-09-2024
Landgoed Huize Bergen, Vught
start 26-09-2024
Landgoed Huize Bergen, Vught
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Inhoud

Onze visie op toekomstbewust leiderschap
In de komende tien jaar verlaat meer dan 40% van de huidige schoolleiders het onderwijs. Dit vraagt om een nieuwe generatie schoolleiders, die vanuit een sterk bewustzijn hét verschil willen maken voor de toekomst van het Nederlandse onderwijs.

Dat vraagt om toekomstbewust leiderschap: leiderschap dat verder gaat dan het op orde hebben en houden van de schoolorganisatie. Het gaat om het sturen op kwaliteit en het stimuleren van de verdere professionalisering van leraren en teams. Het gaat bovendien om het inspelen op maatschappelijke veranderingen en deze met visie vertalen naar de onderwijs- en schoolontwikkeling.

Sterk leiderschap maakt het verschil.

Het visionair, meeslepend, vooruitstrevend en toekomstbewust denken van de schoolleider vormt de basis voor het concrete handelen om de schoolontwikkeling, in het juiste tempo en met de juiste mensen, in de snel veranderende omgeving vorm te geven. Onderwijs Maak Je Samen richt zich met deze opleiding op de toekomstbewuste schoolleider: een coach waar het kan, een manager waar het moet, maar bovenal een leider om succesvolle en impactrijke onderwijsinnovaties te implementeren en te borgen in de school!

Maak het verschil
Schoolleiders zijn ná de leraren de belangrijkste factor in de leerprestaties van leerlingen op hun school (Branch, Hanushek & Rivkin, 2012). Zij kunnen hierin hét verschil maken ten opzichte van andere scholen. We kunnen daarbij stellen dat de taken van een schoolleider meer divers, uitdagender en vooral ook complexer zijn geworden. Deze taken zullen ook in de toekomst blijven veranderen met de komst van nieuwe inzichten, beleidswijzigingen en maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Dat het onderwijslandschap verandert en blijft veranderen is een vaststaand gegeven, maar op welke wijze het van invloed is op de dagelijkse praktijk en hoe we daarmee om moeten gaan, vraagt om een bepaalde mate van toekomstbewustzijn van de schoolleider.

Dit bieden wij
  • Een directe verbinding naar de praktijk, eigen (team) processen en het schoolbeleid.
  • Inspirerende en activerende werkvormen met veel ruimte voor uitwisseling.
  • Handvatten om op zoek te gaan naar de impact van jouw persoonlijke ontwikkeling op de ontwikkeling van de school en andersom. Door kennis niet te claimen, maar juist te delen!
  • Voor de lerende, onderzoekende professional: toegang tot de digitale leeromgeving van OMJS om nieuwe inzichten met andere studenten delen en enkele uitgaven die je niet mag missen als schoolleider.

De kosten zijn € 5,850- exclusief studiemateriaal.

Deze opleiding kun je niet vergoeden met de Lerarenbeurs. Lees enkele tips om studiekosten slim te bekostigen.
Intern begeleiders, bouwcoördinatoren, teamleiders, aspirant of startende schoolleiders of adjunct directeuren die:
  • zich in één jaar willen voorbereiden op een functie als (adjunct)directeur of locatieleider die;
  • zich willen professionaliseren in leiderschap en management, waarmee je kunt starten als leidinggevende;
  • leiding leren geven aan een deel van de organisatie waarin zij leraren helpen zich lerend op te stellen, ouders stimuleren zich betrokken te voelen en leerlingen met plezier naar school laten gaan;
  • een hoge mate van eigenaarschap heel normaal vinden.
  • Je hebt een sterk ontwikkelde, visiegerichte attitude.
  • Je staat stevig in relatie tot je omgeving.
  • Je bent je bewust van je maatschappelijke impact.
  • Je toont ondernemerschap.
  • Je kunt de organisatie vormgeven vanuit een onderwijskundige gerichtheid.
  • Je kunt strategieën hanteren voor samenwerken, leren en onderzoeken.
  • Je kunt de werkelijkheid vanuit verschillende denkmodellen benaderen en daarnaar handelen.
Tijdens de opleiding verzorgen diverse gastdocenten bijeenkomsten. Zij delen vanuit hun eigen expertise kennis en praktijkervaringen.
Margje Bielars en Monica Scholtes zijn de docenten van de opleiding Toekomstbewuste Schoolleider Basisbekwaam (1 jaar).
De opleiding basisbekwaam bestaat uit 11 opleidingsdagen.

Er wordt gestart met een tweedaagsen rondom persoonlijk leiderschap. Ieder blok wordt vertaald via reflectie naar het eigen handelen in de praktijk en de ontwikkeling van persoonlijk leiderschap.

Blok 1: Veranderdeskundige
  • Visiegericht werken: Het ontwikkelen van een (persoonlijke visie) op onderwijs
  • Visiegericht werken: leidinggeven aan het concretiseren van de visie
  • Ontwikkelen van de organisatie: Organisatiekenmerken in beeld
  • Ontwikkelen van de organisatie: Modelmatig en in samenhang naar een organisatie (leren) kijken

Blok 2: Lerend Leider
  • Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs: Onderwijsprocessen en Leerresultaten leren optimaliseren
  • Leidinggeven aan de kwaliteit van het onderwijs: Ondernemerschap en Bedrijfsvoering
  • Ontwikkelen van mensen: Bevorderen van leren, samenwerken en leiderschap
  • Ontwikkelen van mensen: Communicatie

Blok 3: Systeemspeler
  • Investeren in goede relaties met de omgeving: Schoolomgeving en Onderwijssector.
  • Investeren in goede relaties met de omgeving: Samenwerken in een bestuur/wijk/regio

Het jaar basisbekwaam wordt afgesloten met een essay over een aspect van (school)leiderschap. De doorgemaakte ontwikkeling rondom vakinhoudelijke kennis en persoonlijk leiderschap wordt middels een diepgaande reflectie zichtbaar gemaakt.

De opleiding kent naast de lesdagen en zelfstudie uren ook een sociale structuur, dat wil zeggen dat er tussen de lesdagen door in leerteams samen gestudeerd wordt. Je houdt voortgangsgesprekken met je docent en je ontvangt begeleiding bij je het schrijven aan je essay.

Met het op voldoende niveau afronden van de slotopdrachten kan de deelnemer uitstromen als basisbekwaam schoolleider of doorstromen naar het tweede jaar opleiding tot vakbekwaam schoolleider.
Een diploma middenmanagement is niet vereist voor het volgen van deze opleiding.

Schoolleiders met veel ervaring of met het diploma middenmanagent of basisbekwaam adviseren we te starten met de opleiding Vakbekwaam.

Je hebt een leer-/werkplek waar je de praktijkopdrachten kunt uitvoeren. Een persoonlijke intake en digitaal assessment zal vooraf plaatsvinden.

Maatwerk onderwijs kan geleverd worden voor:
  1. Studenten met relevante vooropleidingen
  2. Studenten die aantoonbaar onderzoekservaring hebben

Data & aanmelden

start 26-09-2024
Landgoed Huize Bergen, Vught
start 26-09-2024
Landgoed Huize Bergen, Vught
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Adviseur(s)

Inclusief

Afbeelding van De verbindende schoolleider
De verbindende schoolleider
Afbeelding van Leiding geven aan mezelf
Leiding geven aan mezelf
Afbeelding van De schoolleider
De schoolleider