Heb jij ‘snelle’ kleuters in de groep? Kleuters die snel denken, die uitgespeeld lijken of kleuters die cognitief heel ver zijn in hun ontwikkeling maar nog zo jong in hun emotionele ontwikkeling? Deze training biedt de mogelijkheid om deze ‘snelle’ kleuters te kunnen geven wat zij zo hard nodig hebben: uitdaging!
"Ik weet nu veel beter wat mijn snelle kleuters nodig hebben."
In deze training, speciaal gericht op het jonge kind, geven we je in twee bijeenkomsten inzicht in de manier van denken en leren van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
In de eerste bijeenkomst vergelijken we de verschillende modellen die er rondom hoogbegaafdheid zijn en gaan we na hoe de kijk op intelligentie de afgelopen jaren is veranderd. Vervolgens krijg je handvatten voor het signaleren van kleuters met kenmerken van een ontwikkelingsvoorsprong. Niet om te kunnen diagnosticeren, maar wel om aan te kunnen sluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van elke kleuter. Aan de hand van de profielen van Betts en Neihart leer je breder kijken naar gedrag, emoties en de houding van de kleuter. Daarna geven we je praktische tips om aan te kunnen sluiten bij de behoeften van de kleuter en deze behoeften om te zetten naar concrete doelen. We bekijken op vijf verschillende ontwikkelingsgebieden hoe een snelle kleuter zich ontwikkelt en hoe jij daar het beste op aan kunt sluiten. En we ondervinden hoe snel kleuters zich kunnen aanpassen aan de groep. Het zo snel mogelijk signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong is van groot belang. We vergelijken daarom verschillende intakeformulieren en we onderzoeken verschillen en overeenkomsten waarmee je het intakeformulier en de intakeprocedure op je eigen school kunt verbeteren.
In de tweede bijeenkomst leer je hoe je een goed, effectief aanbod neerzet voor de snelle kleuter. Allereerst ontdek je waarom verrijking zo noodzakelijk is voor deze kinderen. Je krijgt zicht op wat belangrijk is bij goed, uitdagend aanbod en hoe je dit cyclisch inzet. Je leert met behulp van de taxonomie van Bloom je vragen en opdrachten naar een hoger denkniveau te tillen. Je wordt uitgedaagd om creatief en ‘out of the box’ te denken. Daarnaast ga je ook aan de slag met het verrijken van ontwikkelingsmateriaal en de basishoeken in de klas. Na een circuit vol uitdagende werkvormen ga je met nieuwe kennis, prikkelende inzichten en praktische tips en tools terug naar je eigen praktijk.
Zet deze eerste stap naar verrijkend onderwijs voor jouw 'snelle' kleuters!