Op 28 maart 2025 vindt de Kijk op het jonge kind - dag plaats. Een samenwerking tussen Reinders en OMJS.
In vier sessies leer je praktische kennis die je direct kunt toepassen.
Je kunt kiezen voor het ochtend- of middagprogramma, met plaats voor 60 deelnemers per dagdeel.
Verwacht geen saaie presentaties, maar vier interactieve rondes waarin je zelf aan de slag gaat. Ervaar, begrijp en pas direct toe wat je leert, en neem frisse ideeën mee naar jouw praktijk. Mis het niet! Er is plek voor 60 personen per dagdeel.
Inschrijven voor het ochtendprogramma kan via de eerste knop.
Inschrijven voor het middagprogramma kan via de tweede knop.
Deze dag biedt vier inhoudelijke sessies waarvan je er in totaal drie kunt volgen. Hieronder een korte beschrijving van de inhoud per thema.
Spel – in een rijke leeromgeving
Wat betekent spel eigenlijk voor jonge kinderen? Hoe kunnen we de spelomgeving aanpassen aan het thema en de belevingswereld van het jonge kind? In deze workshop onderzoeken we hoe je een rijke speelleeromgeving kunt creëren in de huishoek. We gaan samen ontdekken wat wel en niet werkt, door vanuit de ogen van het jonge kind te kijken. We duiken in de theorie van de verschillende spelfases en maken de vertaalslag naar de praktijk. Wat is de rol van de leerkracht hierin? Aan de hand van onze bevindingen vullen we een kijkwijzer in, die je direct in je eigen praktijk kunt toepassen.
Sensomotoriek – leren vanuit je lijf
Wat betekent het om te leren vanuit je lijf? In deze sessie onderzoeken we het belang van sensomotorisch leren voor jonge kinderen. Aan de zand- en watertafel ervaren we zelf hoe het is om te leren via zintuigen en beweging. We starten met een praktische oefening en zullen vervolgens verdieping vinden in de theorie rondom het gebruik van zintuigen en motoriek, de relatie met de omgeving, en het belang van prikkelverwerking. We bekijken hoe zintuiglijk waarnemen bijdraagt aan contact met jezelf en met anderen. Ten slotte vullen we een kijkwijzer in voor onze eigen praktijk: waar en op welke wijze kunnen leerlingen bij jou deze ervaringen opdoen?
Bouwen en construeren – doelgericht verrijken
Hoe kun je het bouwen en construeren in je klas verrijken? In deze sessie gaan we samen aan de slag om verborgen rekendoelen in bouwactiviteiten te ontdekken, met specifieke aandacht voor de domeinen Meten en Meetkunde. Bij de start ga je zelf aan de slag met verschillende bouw- en constructiematerialen en duiken we daarna in de theorie van bouwfases en de inrichting van de bouwhoek. Tot slot vullen we een kijkwijzer in: welke materialen en mogelijkheden heb je al in je groep om het bouwen en construeren te verrijken? En welke aspecten van Meten en Meetkunde kun je sterker naar voren laten komen in jouw bouwhoek?
Creativiteit en expressie – van gesloten naar open
Hoe kun je activiteiten verrijken en kinderen uitdagen om hun creativiteit en expressie in te zetten? In deze sessie onderzoeken we manieren om gesloten opdrachten open te maken en daarmee de creativiteit te stimuleren. We starten met een speelse oefening waarna we ons verdiepen in de theorie van Bloom en de rol van zelfexpressie. Tot slot vullen we een kijkwijzer in waarbij we kijken naar de ruimte en ondersteuning voor creativiteit en expressie.
Vrijdag 28 maart wordt een dag vol actie en inspiratie tijdens de Jonge Kind Dag, georganiseerd door OMJS en Reinders. Inschrijven kan voor de ochtend (9.00 - 13.00 uur) of de middag (13.15 - 17.15 uur).
Programma (ochtend)
Programma (middag)
Voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers die een interactieve dag vol inspiratie willen ervaren