Incompany-opleiding Rekencoördinator

opleiding

Terug naar
overzicht

Ga binnen je stichting als professionele leergemeenschap samen aan de slag om de kwaliteit van het rekenonderwijs te verbeteren. In negen bijeenkomsten word je als (aanstaand) rekencoördinator ondergedompeld in de inhouden van de rekendidactiek, de procesbegeleiding en je eigen ontwikkeling tot rekencoördinator. Inhoud, aanpak en opbrengsten worden afgestemd met de leraren.

Data & aanmelden

start Nog niet bekend
Locatie volgt nog, Nog niet bekend
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Inhoud

Onze visie op de rekencoördinator

Binnen het onderwijs zien we een verandering van aansturing in (ontwikkel)processen binnen de school, namelijk gespreid leiderschap. Veel PO-scholen werken met inhoudelijke coördinatoren (bouw, rekenen, taal, gedrag). Deze opleiding geeft deelnemers die al enkele jaren leraar zijn, de kennis, vaardigheden en houding die nodig zijn om de rol van rekencoördinator binnen hun eigen school of cluster binnen de stichting te vervullen. 

In de huidige maatschappij is ‘verandering’ een constante geworden. Dit vereist van professionals in het onderwijs dat zij effectief en efficiënt gebruik kunnen maken van nieuwe, onbekende en deels onvoorziene situaties. Dit vraagt niet alleen kennis van de inhoud, maar ook voortdurende reflectie op de eigen houding en blijvende afstemming in de verhouding met direct betrokkenen. In de opleiding wordt dan ook expliciet aandacht besteed aan de veranderkundige aspecten die van belang zijn voor de rol van rekencoördinator.

In 1993 stelde Fullan al dat scholen veranderkrachtige leraren (change agents) nodig hebben en dat iedere leraar ernaar zou moeten streven om change agent te worden. Maar wie zijn deze leraren dan en wat kenmerkt hen? Je kunt hen herkennen aan vier algemene kenmerken: meesterschap (focus op het leren van leerlingen), samenwerken (professionele collegialiteit), ondernemerschap (focus op innovatie) en levenslang leren (focus op eigen kennisontwikkeling).  

Change agents zijn nieuwsgierig naar nieuwe inzichten en zijn constant op zoek naar andere (effectievere) manieren van lesgeven. Ze zijn voortdurend gericht op het verbeteren van hun professionele handelen door kritisch en reflectief te zijn. De vraag die zij zichzelf elke dag weer stellen, is: wat kan ik morgen anders doen om nog meer impact te hebben op het welbevinden, de ontwikkeling en het leren van leerlingen? (Van der Heijden, 2017) 

Met bovenstaande inzichten start je aan deze incompany-opleiding tot rekencoördinator. Met deze opleiding kun je dan ook meer impact realiseren in kwalitatief goed rekenwiskunde-onderwijs binnen de school en de stichting.  

De Incompany-opleiding Rekencoördinator:

  • Prijs, in overleg
  • Certificering, in overleg.
  • Inbegrepen producten, in overleg.
  • Bestaat uit minimaal 5 volledige dagen (10 dagdelen), in overleg.
  • Onderwijsprofessionals die middels een professionele leergemeenschap de kwaliteit van het rekenonderwijs op hun school willen verbeteren.
  • Onderwijsprofessionals die affiniteit hebben met rekenwiskunde-onderwijs en het verschil willen maken als het gaat om de kwaliteit van goed rekenonderwijs.
  • Onderwijsprofessionals die de rol van een rekencoördinator breed zien: kennisdeler, rekenspecialist en -inspirator en procesbegeleider / coach.
  • Onderwijsprofessionals die nóg beter willen worden in het vakmanschap van een leraar, in het bijzonder voor de rekendomeinen.
  • Onderwijsprofessionals die een belangrijke bijdrage willen leveren aan het zo optimaal mogelijk realiseren van ontwikkelkansen voor alle leerlingen.
  • Onderwijsprofessionals die reflecteren op ontwikkeling en proces.
Mogelijke opbrengsten (afstemming in overleg):  
  • Je kunt een praktijkonderzoek opzetten en uitvoeren en daarbij een aanbeveling voor de school formuleren waarmee het rekenonderwijs naar een hoger plan wordt getild.
  • Je kunt een rekenonderzoek bij een individuele leerling uitvoeren en vertalen naar een handelingsplan.
  • Je weet welke onderdelen een sterkte-zwakteanalyse heeft en ziet de relatie met het rekenprotocol.
  • Je weet welke mogelijke taken behoren bij de rol van rekencoördinator.
  • Je hebt kennis van schoolontwikkelingsprocessen en veranderkunde.
  • Je kunt collega’s inspireren en ondersteunen op het gebied van rekenoderwijs.
  • Je hebt zicht op relevante aspecten van leiderschap en schoolorganisatie.
  • Je kunt een sparringpartner / critical friend zijn voor de intern begeleider en de directie als het gaat om ontwikkelingen op het gebied van rekenonderwijs binnen de eigen school of scholengemeenschap.
  • Je hebt voldoende reflecterend vermogen om consequent te reflecteren op je eigen leerproces en dat van anderen.
/
De kerndocenten van de opleiding zijn Ine van de Sluis, Kimberly Pijnenburg en Marieke de Haan.
Mogelijke inhouden (afstemming in overleg):
  • visie;
  • 1S als standaard (cruciale doelen en leerlijnen);
  • protocol ERWD (inclusief didactische modellen);
  • het jonge kind;
  • rekengesprekken;
  • data-analyse;
  • rekendomeinen 1 t/m 8;
  • automatiseren en memoriseren.

In negen bijeenkomsten word je als (aanstaand) rekencoördinator (ReCo) ondergedompeld in de inhouden van de rekendidactiek, de procesbegeleiding en de eigen ontwikkeling tot rekencoördinator.

Mogelijke aanpak (afstemming in overleg):
  • een (online) startgesprek met rekencoördinator en schoolleider / IB’er;
  • perioden tussen de bijeenkomsten om het geleerde in de praktijk te brengen;
  • werken in leerteams om samen te verdiepen en te leren (bijvoorbeeld intervisie en werken aan gezamenlijke opdrachten);
  • tijdens bijeenkomsten ruimte voor consultmomenten voor individuele vraagstukken;
  • inspirerende en activerende werkvormen;
  • structureel aandacht voor veranderkunde;
  • directe vertaling naar eigen (team)processen en schoolbeleid: samen met je team onderzoeksmatig aan de slag in een praktijkonderzoek;
  • veel ruimte voor uitwisseling en intervisie;
  • ontwikkelen van een brede kennis van alle rekendomeinen;
  • docenten die met twee voeten in de praktijk staan;
  • competenties op drie niveaus als coördinator voor je school, als specialist op vakinhoudelijk gebied, als onderdeel van een breder netwerk.

Een leer-/werkplek waar je de praktijkopdrachten als rekencoördinator kunt uitvoeren.

Data & aanmelden

start Nog niet bekend
Locatie volgt nog, Nog niet bekend
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol