Ga binnen je stichting als professionele leergemeenschap samen aan de slag om de kwaliteit van het rekenonderwijs te verbeteren. In negen bijeenkomsten word je als (aanstaand) rekencoördinator ondergedompeld in de inhouden van de rekendidactiek, de procesbegeleiding en je eigen ontwikkeling tot rekencoördinator. Inhoud, aanpak en opbrengsten worden afgestemd met de leraren.
Inhoud
Onze visie op de rekencoördinator
Binnen het onderwijs zien we een verandering van aansturing in (ontwikkel)processen binnen de school, namelijk gespreid leiderschap. Veel PO-scholen werken met inhoudelijke coördinatoren (bouw, rekenen, taal, gedrag). Deze opleiding geeft deelnemers die al enkele jaren leraar zijn, de kennis, vaardigheden en houding die nodig zijn om de rol van rekencoördinator binnen hun eigen school of cluster binnen de stichting te vervullen.
In de huidige maatschappij is ‘verandering’ een constante geworden. Dit vereist van professionals in het onderwijs dat zij effectief en efficiënt gebruik kunnen maken van nieuwe, onbekende en deels onvoorziene situaties. Dit vraagt niet alleen kennis van de inhoud, maar ook voortdurende reflectie op de eigen houding en blijvende afstemming in de verhouding met direct betrokkenen. In de opleiding wordt dan ook expliciet aandacht besteed aan de veranderkundige aspecten die van belang zijn voor de rol van rekencoördinator.
In 1993 stelde Fullan al dat scholen veranderkrachtige leraren (change agents) nodig hebben en dat iedere leraar ernaar zou moeten streven om change agent te worden. Maar wie zijn deze leraren dan en wat kenmerkt hen? Je kunt hen herkennen aan vier algemene kenmerken: meesterschap (focus op het leren van leerlingen), samenwerken (professionele collegialiteit), ondernemerschap (focus op innovatie) en levenslang leren (focus op eigen kennisontwikkeling).
Change agents zijn nieuwsgierig naar nieuwe inzichten en zijn constant op zoek naar andere (effectievere) manieren van lesgeven. Ze zijn voortdurend gericht op het verbeteren van hun professionele handelen door kritisch en reflectief te zijn. De vraag die zij zichzelf elke dag weer stellen, is: wat kan ik morgen anders doen om nog meer impact te hebben op het welbevinden, de ontwikkeling en het leren van leerlingen? (Van der Heijden, 2017)
Met bovenstaande inzichten start je aan deze incompany-opleiding tot rekencoördinator. Met deze opleiding kun je dan ook meer impact realiseren in kwalitatief goed rekenwiskunde-onderwijs binnen de school en de stichting.