Zoek je manieren om jouw leerlingen bij rekenwiskunde meer te laten nadenken? Wil je hen actief en samen gemotiveerd laten leren? Wil je meer te weten komen over hoe jouw leerlingen redeneren tijdens de rekenles? Volg dan deze masterclass!
Rijke rekenvragen zijn vaak vragen waarop je zelf ook niet alle antwoorden weet …
Bijvoorbeeld:
Je weet het antwoord van de leerlingen niet, omdat ze met van alles kunnen komen! Jouw nieuwsgierigheid en betrokkenheid zijn groter. De leerlingen zijn vindingrijker, denken na over relaties tussen getallen en zoeken graag naar nieuwe oplossingen. En ondertussen vergroten ze niet alleen hun feitenkennis en vaardigheden, maar ook hun inzicht in vermenigvuldigen en relaties tussen getallen. Leerlingen leren kritisch denken, redeneren en met elkaar over rekenwiskunde communiceren. En dat hoort ook bij het leren van dit vak!
Vragen stellen is een goed middel om leerlingen aan te zetten tot nadenken en leren, juist als je vragen stelt die rekenwiskundig denken uitlokken: rijke rekenvragen.
Een leraar vertelt, een goede leraar legt uit, een betere leraar demonstreert, de beste leraar stelt vragen.
In deze masterclass bespreken we, aan de hand van praktische voorbeelden: