De kracht van rijke rekenvragen

Masterclass

Terug naar
overzicht

Zoek je manieren om jouw leerlingen bij rekenwiskunde meer te laten nadenken? Wil je hen actief en samen gemotiveerd laten leren? Wil je meer weten over hoe jouw leerlingen rekenen, denken en redeneren? Werk dan met rijke rekenvragen! In deze masterclass leer je wat de kenmerken zijn van rijke rekenvragen, hoe je ze zelf kunt ontwerpen en hoe je ze in kunt zetten in de lessen rekenwiskunde.

Data & aanmelden

start 25-09-2024
Regio, Rotterdam
start 16-10-2024
OMJS, Helmond
start 20-11-2024
Regio, Breda
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Inhoud

Zoek je manieren om jouw leerlingen bij rekenwiskunde meer te laten nadenken? Wil je hen actief en samen gemotiveerd laten leren? Wil je meer te weten komen over hoe jouw leerlingen redeneren tijdens de rekenles? Volg dan deze masterclass!


Rijke rekenvragen zijn vaak vragen waarop je zelf ook niet alle antwoorden weet …


Bijvoorbeeld:

  1. Ik zie 24 poten. Hoeveel schapen en kippen zijn dat?
  2. Ik zie 74 poten en 21 dieren. Wat zou ik kunnen zien



Je weet het antwoord van de leerlingen niet, omdat ze met van alles kunnen komen! Jouw nieuwsgierigheid en betrokkenheid zijn groter. De leerlingen zijn vindingrijker, denken na over relaties tussen getallen en zoeken graag naar nieuwe oplossingen. En ondertussen vergroten ze niet alleen hun feitenkennis en vaardigheden, maar ook hun inzicht in vermenigvuldigen en relaties tussen getallen. Leerlingen leren kritisch denken, redeneren en met elkaar over rekenwiskunde communiceren. En dat hoort ook bij het leren van dit vak!


Vragen stellen is een goed middel om leerlingen aan te zetten tot nadenken en leren, juist als je vragen stelt die rekenwiskundig denken uitlokken: rijke rekenvragen.


Een leraar vertelt, een goede leraar legt uit, een betere leraar demonstreert, de beste leraar stelt vragen.


In deze masterclass bespreken we, aan de hand van praktische voorbeelden: 

  1. wat de kenmerken zijn van rijke rekenvragen; 
  2. hoe je ze zelf kunt ontwerpen;  
  3. hoe je ze in kunt zetten in de lessen rekenwiskunde. 

  • Onderwijsprofessionals die met rijke rekenvragen leerlingen actief willen laten leren in de rekenles. 
  • Onderwijsprofessionals die het rekenwiskundig denken en handelen van hun leerlingen meer willen stimuleren. 
  • Onderwijsprofessionals die het rekengesprek met en tussen (alle) leerlingen willen stimuleren. 
  • Reken- en bouwcoördinatoren die input willen om hun collega's te inspireren en stimuleren om met rijke rekenvragen aan de slag te gaan.
Met rijke rekenvragen:  
  • kun je het rekenonderwijs betekenisvoller maken;  
  • kun je rekenwiskundig denken stimuleren;  
  • vergroot je het rekenplezier voor de leerling én de leraar! 
Leraar: "Dit ga ik meteen morgen proberen in mijn klas, ben benieuwd."

Leraar: "Wat mooi dat je nu ook eens naar de onbekende weg vraagt!"

Leerling: "Ik voel mijn hersenen kraken!"

Data & aanmelden

start 25-09-2024
Regio, Rotterdam
start 16-10-2024
OMJS, Helmond
start 20-11-2024
Regio, Breda
Maatwerk?
Inschrijving geopend
Laatste plekken
Vol

Inclusief

Afbeelding van De kracht van rijke rekenvragen in een notendop
De kracht van rijke rekenvragen in een notendop