Wil jij met jouw groep graag nieuwe mogelijkheden ontdekken om de betrokkenheid van leerlingen te vergroten tijdens jouw instructieles? Zoek jij naar manieren en werkvormen om het kritisch denken en de actieve houding van leerlingen te vergroten? En wil je meer balans aanbrengen in leraar en leerling aan het woord?
Tijdens deze training ontdek je via diverse werkvormen en aanscherpingen in je eigen didactisch handelen en hoe je leerlingen uit jouw groep in een actieve leerstand krijgt.
Deze praktijkgerichte training focust zich met name op het inrichten van een effectieve instructie en afwisselende en activerende werkvormen en werkwijzen die de betrokkenheid en actieve leerhouding van leerlingen vergroten. De instructie en werkvormen leiden tot een betere leeromgeving, meer interactie, verbetering in didactische grondhouding bij de leraar en een grotere actieve houding en betrokkenheid van leerlingen tijdens de les.
Tijdens de drie bijeenkomsten zal het kader en de wetenschappelijk onderbouwde uitgangspunten van het Directe Instructie Model als uitgangspunt dienen. Samen ervaren en ontdekken we welke activerende didactiek gekoppeld kan worden aan de fasen van het instructiemodel. Je wordt als deelnemer tijdens de bijeenkomsten zelf ook geactiveerd, zodat jij ervaart wat de effecten zijn van de tools en inzichten die je aangereikt krijgt.
Tijdens deze training zoeken we naar antwoorden op de volgende vragen:
Naast de (coöperatieve) werkvormen verkennen we ook andere strategieën en aanpakken die leiden tot een actieve houding bij kinderen (o.a. goed bordgebruik en aantekeningen maken, Denkbeelden/grafische modellen, digitale tools, reflectiewijzen, zichtbaar maken van het leren). Je krijgt veel voorbeelden en materialen aangereikt, waarmee je direct de vertaalslag kunt maken naar de voorbereiding van lessen/activiteiten in jouw eigen groep.
Veel praktische voorbeelden en concreet materiaal. Meteen toepasbaar in de praktijk.
Laat je kritisch kijken naar je eigen lessen. Goede opbouw van de training.